סדנת מגדר והורות

מגדר והורות, המכללה להורות משמעותית באשדוד – תשע"ד

מנחה: ד"ר אראלה למדן (סוציולוגית חינוכית, מאמנת, מטפלת NLP ויועצת להעצמה נשית וארגונית).

 

 

הרציונאל:

הסברה שמדינת ישראל היא מדינה שוויונית הופרכה מזמן. למרות ההצהרות היפות והאצילות במגילת העצמאות בדבר שיוויון כל האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין.

במערכת החינוך שורר לא מעט אי- שיוויון, והציבור הרחב וציבור המחנכים והמורים אינם מודעים לו. אי השיוויון בחינוך פירושו אי היכולת להגיע למימוש אופטימלי של המשאבים האישיים של כל אחת ואחד. נשים מוערכות פחות בחברה ולכן הן לא מיוצגות בפעילות ציבורית ופוליטית בהתאם לחלקן באוכלוסיה. גברים רבים אינם נותנים מקום לחלקים הרכים באישיותם. תופעות אילו ועוד אינן מולדות, אלא נלמדות. כל תופעה נלמדת היא ברת שינוי.

 מזווית הסיכוי לשינוי ומתן הזדמנות שווה לשני המינים למצות פוטנציאל אישי רחב התגבשו תכני הקורס.

מנחי הורים שיביאו איתם להנחייה תפישה חברתית רחבה הגורסת שהכל אפשרי לשני המינים, ללא דעות קדומות ומגבלות מגדריות, יוכלו לחולל השראה חברתית של הזדמנויות לשיוויון לנשים ולגברים.

 

המטרות:

א. להכיר תיאוריות חברתיות המסבירות את ההבדלים בין גברים ונשים ומאפשרות לחולל שינוי חברתי. תיאוריה סוציוביולוגית (למפרט), תיאוריות פמיניסטיות, רדיקליות (סימון דה-בובואר), ליברליות (דינרשטיין, צ'ודרו), תיאוריית ה'קול השונה' (גיליגאן).

ב. בקורס נרחיב את נקודות המבט האישית ונלמד לזהות סטיריאוטיפיות מגדרית בזוגיות, בהורות, במערכות חינוך, בעולם העבודה, ובמערכות פוליטיות.

ג. נחזק את הכושר הרפלקטיבי של הסטודנט/ית לעצמה ולתיפקודה בהקשרים מגדריים ובהנחיית הורים.

 

הנושאים הנלמדים:

א. מושגי יסוד (2 שיעורים):

מתי הבנתי שאני בת? מתי הבנתי שאני בן? מגדר ופמיניזם ומה שביניהם, שוויון ושוני בין המינים, טבע ותרבות בהקשר מגדרי, תורשה וסביבה בהקשר מגדרי, סולם האינטליגנציה המיגדרית.

* למדן אראלה, (2012), "מה לתודעה מגדרית ולהנחיית הורים?", חוברת לכבוד רינה כהן עם פרישתה לגימלאות.

 

ב. נשיות ,גבריות וזוגיות (2 שיעורים):

טבע, תרבות ומגדר, ספורי הבריאה, גברים בשינוי, זוגיות, סודות, שקרים ואמת בחיים הזוגיים.

* אלאור תמר, "סיפור בריאת האישה כמבוא לאנתרופולוגיה", בתוך: קוראות מבראשית, בעריכת רותי רביצקי, 1999, ידיעות אחרונות.עמ: 70-79.

* אורטנר, שרי, ב',"האם היחס בין הנשי לגברי הוא כמו היחס שבין הטבע לתרבות?", בתוך:דרכים לחשיבה פמיניסטית, מקראה בעריכת ניצה ינאי, תמר אלאור, אורלי לובין, חנה נווה, תמי עמיאל-האוזר, 2007, האוניברסיטנ הפתוחה.עמ: 25-45

* כהן, אדיר, 2011, אדם, חווה והנחש- ריבוי הפנים של פרשות מחוץ לנישואים. פרק ה: למה זה קרה? מה מביא למעורבות בפרשות מחוץ לנישואים- היבטים פסיכולוגיים, עמ:51-65.

* כ"ץ עלי,2009, אינטליגנציה אבהית, מטר. פרולוג שכדאי לקרוא, עמ: 11-19, מדוע היא שוב לא רוצה לשכב איתי, עמ: 20-34. הציפיות מאהבה שהולכות לעזאזל.."עמ:35-48

* נרדי, חן, 1992, גברים בשינוי, בדרך לגבריות אחרת, מודן הוצאה לאור. פרק ב' גבריות סטיריאוטיפית: 49-68

* פרידמן אריאלה "על פמיניזם, נשיות וכוח של נשים בישראל", בתוך: מין מיגדר פוליטיקה בעריכת דפנה יזרעאלי ואחרות, הקיבוץ המאוחד. עמ: 18-47.

 

ג. מגדר ופוליטיקה:

אילו מחסומים תרבותיים ומבניים עומדים בפני נשים בדרך לשיוויון פוליטי?

* הרצוג חנה, "נשים בפוליטיקה, ופוליטיקה של נשים": 307-355, בתוך:מין, מיגדר פוליטיקה, בעריכת דפנה יזרעאלי, אריאלה פרידמן, הנרייטה דהאן-כלב, חנה הרצוג, מנאר חסן, חנה נווה, סילביה פוגל- ביז'אוי, 1999, הקיבוץ המאוחד.

* אורלי אלמגור-לוטן, הודיה קין, 2010, נשים בפוליטיקה, דף מידע לרגל יום האשה הבין-לאומי. הכנסת מרכז המחקר והמידע.

 

ד. אימהות אבהות ואחותיות ( 2 שיעורים):

אימהות ובנות, אוטונומיה בתוך קשר. הגוף כמוקד לקרבה או קונפליקט. האם הכנועה, הבת המתמרדת. שעתוק האימהות, ההתנתקות הכואבת.

* טאנן דבורה, 2011, אמא תמיד אהבה אותך יותר- על יחסים ותקשורת בין אחיות, מטר. פרק שלישי: להביט למעלה, לדבר למטה , עמ: 69, 93.

* צ'ודרו, ננסי, "שיעתוק האימהות- פסיכואנליזה והסוציולוגיה של המיגדר", בתוך: דרכים לחשיבה פמיניסטית, בעריכת ניצה ינאי ואחרות....2007, האוניברסיטה הפתוחה. עמ: 86-135.

* המיתולוגיה היוונית, האגדה על: דמטר ופרספונה, עמ : 8-15: בתוך: אמהות בנות /בנות אמהות. אגדות עם, ג'וזפין אווטס-סקר, מודן הוצאה לאור.

* פרידמן אריאלה, 1996, באה מאהבה-אינטימיות וכח בזהות הנשית, הקיבוץ המאוחד. פרק ג: דרכן של נשים, עמ:36-62

* פרידמן, אריאלה, 2011, מחוברות-אמהות ובנות, הקיבוץ המאוחד. פרק 2: חבלי אם-בת, עמ: 15-46

 

ה. אלימות והטרדה מינית/התעללות מינית וקשר ההשתקה (6 שיעורים):

החוק למניעת הטרדה מינית, אלימות כלפי נשים, פורנוגרפיה, סחר בנשים, מדריך למשפחה מניעת הטרדה מינית.

* סול וג'ודית גורדון , 1996, מוטב להזהר ולא להצטער, הוצאת הקיבוץ המאוחד.

*קמיר אורית, 2009, זה מטריד אות י- לחיות עם החוק למניעת הטרדה מינית, פרק ראשון עמ:23-25, ופרק שני עמ: 26- 30 הקיבוץ המאוחד.

 

ו. מסרים של חינוך מגדרי במערכת החינוך והחברה (4 שיעורים):

* למדן אראלה, 1997, "ג'נדר במערכת החינוך והבניית עולם העבודה", בתוך: מאור ענת (ע), נשים הכוח העולה-קידום נשים בעבודה-ניפוץ תקרת הזכוכית, ספרית פועלים, דליה.עמ: 177-188

* למדן אראלה, 2010, "אישה אינה נולדת אישה היא נעשית אישה- סטודנטיות להוראה מספרות על חוויות מגדריות בחייהן", בתוך: דיאלוג מגדרי- בין תיאוריה למעשה, בעריכת גלעד אתי, שכטר מרים ומלאת שוש. הוצאת משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, הממונה על שיוויון בין המינים בחינוך ומכללת אחוה.

* קליין אסתר, 2008, היא והוא גן עדן או גיהינום- מגדר והשתקפותו בחברה ובחינוך. גוונים. פרק 9, אגדות לילדים כמשקפות את המציאות וכמעצבות את דור העתיד להתנהגות מגדרית, 52-65.

 

ז. עולם העבודה הממוגדר: פערי שכר, פערי קידום, תקרת הזכוכית,הטרדה מינית בעבודה, הורות וקרירה. דמוקרטיה ופמיניזם. (6 שיעורים):

* פוגל-ביז'אוי, סילביה,2011, דמוקרטיה ופמיניזם-מגדר אזרחות וזכויות אדם,פרק שישי: דמוקרטיה ופמיניזם- ישראל כמשל, עמ:157-204 , האוניברסיטה הפתוחה.

* יזרעאלי, דפנה,"המיגדור בעולם העבודה", בתוך:מין מיגדר פוליטיקה, 2001, הוצאת הקיבוץ המאוחד.עמ: 167-215

 


דרכי הערכה:

- דיוק ונוכחות קבועה וכן השתתפות פעילה 40%

- פרזנטציה: הצגת נושא 40%

- תרגיל סיכום 20%

* הנחייה לפרזנטציה: בחר/י נושא והציג/י אותו לקבוצה.

א. מהם הרעיונות המרכזיים המגדריים בנושא זה?

ב. מה החיבור האישי שלך לנושא? מהן התובנות האישיות שקבלת מתוך העבודה על הנושא?

מסגרת הזמן: 15-20 דקות + 5-7 דקות לדיון.

 

הנחייה להגשת תרגיל מסכם:

כתבו לפחות שלושה אירועים אישיים מגדריים שחווית בהיותך ילד/ה/נער/ה/אישה/איש - יש להגיש עד למפגש הלפני אחרון.

 

הסכמי התנהגות בקורס:

1. אפס סובלנות להתעסקות עם טלפונים סלולאריים במהלך השיעור (כולל מיסרונים).

2. שתיה חופשית בשיעור, אכילה רק בהפסקות.

3. החלפה במועדי הפרזנטציות ביניכן (יש להודיע מראש).

4. ביטול פרזנטציה רק מסיבות של חולי - חובה להודיע ככל שיותר מוקדם.

 

ספרים מומלצים ביותר לקריאה ולרכישה עצמית:

*וולף וירג'יניה, 2004, חדר משלך, ידיעות אחרונות. (המקור נכתב ב- 1929).

*גיליגן קרול, 1982, בקול שונה-התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האשה, ספרית פועלים.

*כ"ץ עלי, 2009, אינטליגנציה אבהית- על אבהות וגבריות מווית אישית. מטר.

*פרידמן אריאלה, 1996, באה מאהבה- אינטימיות וכח בזהות הנשית, הקיבוץ המאוחד.

למדן אראלה, 2004, משתיקה לזעקה לדיבור- שלושה דורות של אימהות בקיבוץ. יד טבנקין.

 

אתרים מומלצים בנושא:

קולך - אתר נשים דתיות אורתודוכסיות.

http://www.iwn.org.il- אתר שדולת הנשים בישראל.

http://www.no2violence.co.il- לא לאלימות נגד נשים. פורום, מאמרים, ספורי הצלחה, מספרי טלפון של קווי סיוע.

http://www.themensmuseum.org- מוזיאון הנשים בדאלאס.

http://www.feminist.org- חדשות ואירועים פמיניסטים, אמנות ספרות ובידור בניחוח פמיניסטי.

http://www.jwa.org/main.htm- מורשתן העשירה של הנשים היהודיות באמריקה.

www.gilrach.co.il-